Contacteer ons
Zorg en Gezondheid
In deze handleidingen leest u hoe u een hoofdtoegangbeheerder en andere beheerder aanstelt in e-health, om uiteindelijk gebruikers toegang te geven tot het e-loket.
Woonzorgcentra meten elk jaar een aantal kwaliteitsindicatoren. Ze moeten die metingen doorgeven aan Zorg en Gezondheid via het e-loket.
Met het e-loket kunnen de centra voor kortverblijf hun subsidiedossier indienen en opvolgen.
Met het e-loket prijszetting kunnen voorzieningen de prijs meedelen voor een nieuw product of dienst, een indexering van de dagprijs/uurprijs meedelen, melden welke prijs ze hanteren na een goedkeuring van een aanvraag voor een prijsverhoging of een prijsverlaging of capaciteitswijziging kamertype melden.
In deze handleiding leest u hoe u een aanvraag doet om de prijzen voor bestaande dienstverlening in de ouderenzorg aan te passen. De aanvraag doet u met formulier A voor infrastructuurinvesteringen of formulier B-E voor andere kosten.
In deze handleiding staan de objectieve kwaliteitsindicatoren beschreven die een woonzorgcentrum moet registeren. Per indicator staat uitgelegd wat de exacte definitie is en hoe de indicator gemeten en berekend moet worden.
Met het e-loket kunnen de woonzorgcentra hun tewerkstellingsgegevens ex-DAC indienen en opvolgen. Deze handleiding legt uit hoe die toepassing in het e-loket werkt.
Met het e-loket kunnen de woonzorgcentra hun tewerkstellingsgegevens ex-gesco indienen en opvolgen. Deze handleiding legt uit hoe die toepassing in het e-loket werkt.
In 2017 organiseerde het eWZC-consortium (een samenwerking tussen de koepels voor de ouderenzorg en Zorg en Gezondheid) een reeks van vijf opleidingsdagen rond informatieveiligheid in woonzorgcentra.
Deze handleiding toont hoe de dagverzorgingscentra en de dagverzorgingscentra voor palliatieve verzorging hun subsidiedossier indienen via het e-loket.
In 2018 organiseert Zorg en Gezondheid verschillende informatiesessies over de financiering van de residentiële ouderenzorg.
Deze handleiding legt uit hoe niet-aangesloten personen vrijwillig of administratief kunnen worden aangesloten bij een zorgkas.
In deze handleiding leest u hoe de controle op indicatiestellingen in de ouderenvoorzieningen door de zorgkassencommissie verloopt.
pdf bestandHandleiding eWZCfin_ouderenvoorzieningen.pdf (849 kB) In deze handleiding wordt ingegaan op het digitaal opname- en facturatieproces tussen ouderenvoorzieningen en zorgkassen. Hierin worden enerzijds de procedures beschreven zoals bepaald in de regelgeving en anderzijds wordt er ingegaan op de manier van werken van de module eWZCfin. Meer info over de controles die door de module eWZCfin worden uitgevoerd vindt u hier. Handleiding eWZCfin versie 1.1 Op 19 juni 2019 werd versie 1.1 bezorgd aan de ouderenvoorzieningen.
Het referentiekader omschrijft de essentiële voorwaarden voor een kwalitatieve vroegtijdige zorgplanning, palliatieve zorg en levenseindezorg, inclusief de bijzondere aandacht voor de personen met dementie en voor de mantelzorger(s) en de naasten van de bewoners.
pdf bestandHandleiding Berichten- en Contactenmodule e-loket (3.24 MB) Met de Berichten- en Contactenmodule van het e-loket kunnen zorgvoorzieningen zelf hun contacten beheren en snel en efficiënt communiceren met Zorg en Gezondheid vanuit het e-loket.
In dit document worden de controles opgenomen die door de module eWZCfin worden toegepast inzake VSB-verzekeringsstatus, opnameberichten, indicatiestellingen en facturatie. De ouderenvoorziening die een controlemelding krijgt, kan in dit document de betekenis ervan terugvinden en nagaan wat ze kan doen om het probleem op te lossen.
Hier vindt u een overzicht van de handleidingen die nuttig zijn voor ouderenvoorzieningen in het kader van de financiering van residentiële ouderenzorg in de Vlaamse sociale bescherming.
Raadpleeg de instructies om je als (externe) gastgebruiker via multi-factor authenticatie aan te melden op de SharePoint-omgeving van Zorg en Gezondheid wanneer je daartoe gemachtigd bent.