Contacteer ons
Zorg en Gezondheid
Alleen wie geregistreerd is bij Zorg en Gezondheid, mag in het Vlaamse Gewest beroepshalve taken van zorg- en bijstandsverlening verstrekken in het natuurlijke thuismilieu van de gebruiker. Om u te registreren, moet u dit formulier gebruiken.
In dit uivoeringsbesluit van het woonzorgdecreet vindt u onder meer de procedure die gevolgd moet worden om een erkenning voor een ouderen- of thuiszorgvoorziening aan te vragen (met een overzicht van de gegevens die daarvoor bezorgd moeten worden aan Zorg en Gezondheid). Het besluit bevat ook bepalingen over het wijzigen, schorsen en intrekken van een erkenning, het sluiten van de gebouwen van een voorziening en het verminderen of terugvorderen van subsidies.
Met dit decreet wil de Vlaamse overheid de nodige rechtszekerheid bieden aan medewerkers van welzijnsvoorzieningen die erkend zijn door of onder toezicht staan van de Vlaamse overheid, en die activiteiten van zorg- en bijstandsverlening verrichten. Het gaat om beroepsgroepen die bij het uitvoeren van hun taken in conflict kunnen komen met de federale regelgeving in verband met de gezondheidszorgberoepen, bijvoorbeeld de verzorgenden van de diensten voor gezinszorg en aanvullende thuiszorg.
In dit uitvoeringsbesluit van het woonzorgdecreet worden per soort van voorziening in een aparte bijlage de specifieke erkenningsvoorwaarden opgesomd. Verder vindt u in dat besluit ook de subsidiebedragen voor de verschillende voorzieningen terug, en de voorwaarden waaraan een voorziening moet voldoen om recht te hebben op die subsidies
Het besluit geeft een overzicht van alle activiteiten die door het verzorgend personeel van de diensten voor gezinszorg en aanvullende thuiszorg kunnen uitgevoerd worden, evenals door alle andere personen die beroepshalve taken van zorg- en bijstandsverlening verrichten in het natuurlijke thuismilieu van de gebruiker.
In dit decreet worden bestaande en nieuwe vormen in de thuiszorg, de thuiszorgondersteunende en -aanvullende zorg en de residentiële ouderenzorg gecombineerd.
De minister van Welzijn kan jaarlijks een budget uittrekken voor de subsidiëring van projecten in de thuiszorg. Een project is een initiatief dat een tijdelijk, vernieuwend en experimenteel karakter heeft. Afgezien van eventuele collectieve oproepen, kan u ook spontaan en individueel een aanvraag indienen als u meent een bijzonder en vernieuwend en vernieuwend project in de thuiszorg uitgewerkt te hebben. U kan dit doen met dit formulier.
De erkende thuiszorgvoorzieningen en verenigingen van gebruikers en mantelzorgers moeten jaarlijks uiterlijk op 1 oktober het financiële verslag van het afgelopen jaar aan Zorg en Gezondheid bezorgen. Dit formulier vormt samen met de bijbehorende bewijsstukken, zoals vermeld in vraag 6 van het formulier, het financiële verslag. Als de rechtspersoon waarvoor u dit financiële verslag indient, verschillende erkende thuiszorgvoorzieningen of verenigingen heeft, vermeldt u in vraag 4 al de erkende thuiszorgvoorzieningen of verenigingen.
Dit besluit bepaalt de procedures voor gezondheidsvoorzieningen.
Overzicht van het aanbod thuiszorg voor het Vlaamse Gewest en het Brusselse Hoofdstedelijke Gewest in 2019
Wie gebruik maakt van thuiszorg, betaalt een bijdrage per uur. Afhankelijk van het soort hulp, is de berekening van die uurprijs anders
De erkende diensten in de thuiszorg moeten jaarlijks een financieel verslag van het afgelopen jaar indienen. Stuur het formulier voor 1 oktober naar Zorg en Gezondheid.
Alleen wie geregistreerd is bij Zorg en Gezondheid mag beroepshalve de taken van zorg- en bijstandsverlening verstrekken in het natuurlijke thuismilieu van de gebruiker.
Dit besluit regelt de oprichting van de commissie niet-dringend liggend ziekenvervoer.
In dit decreet worden bestaande en nieuwe vormen in de thuiszorg, de thuiszorgondersteunende en -aanvullende zorg en de residentiële ouderenzorg gecombineerd.
Dit decreet regelt de organisatie van de Vlaamse sociale bescherming.
Vind hier de voorwaarden voor het verstrekken van zorg- en bijstandsverlening in het natuurlijke thuismilieu van een gebruiker.
pdf bestandHandleiding Berichten- en Contactenmodule e-loket (3.24 MB) Met de Berichten- en Contactenmodule van het e-loket kunnen zorgvoorzieningen zelf hun contacten beheren en snel en efficiënt communiceren met Zorg en Gezondheid vanuit het e-loket.
Raadpleeg de instructies om je als (externe) gastgebruiker via multi-factor authenticatie aan te melden op de SharePoint-omgeving van Zorg en Gezondheid wanneer je daartoe gemachtigd bent.