Publicaties
- Eerstelijnszorg (6) Eerstelijnszorg-filter toepassen
- Ziekenvervoer (6) Ziekenvervoer-filter toepassen
- Geestelijke gezondheidszorg (8) Geestelijke gezondheidszorg-filter toepassen
- Gezondheidszorgberoepen (6) Gezondheidszorgberoepen-filter toepassen
- Infectieziektes en vaccinaties (6) Infectieziektes en vaccinaties-filter toepassen
- Ouderenzorg (18) Ouderenzorg-filter toepassen
- Palliatieve zorg (8) Palliatieve zorg-filter toepassen
- Preventie (7) Preventie-filter toepassen
- Revalidatie (8) Revalidatie-filter toepassen
- Thuiszorg (7) Thuiszorg-filter toepassen
- Ziekenhuizen (6) Ziekenhuizen-filter toepassen
- Brieven (1) Brieven-filter toepassen
- Formulieren (4) Formulieren-filter toepassen
- Regelgeving (7) Regelgeving-filter toepassen
- Adviezen en richtlijnen (3) Adviezen en richtlijnen-filter toepassen
- Actieplannen (1) Actieplannen-filter toepassen
- Facturatie-instructies (1) Facturatie-instructies-filter toepassen
- Folders, brochures en affiches (1) Folders, brochures en affiches-filter toepassen
- Handleidingen (10) Handleidingen-filter toepassen
- Rapporten en verslagen (1) Rapporten en verslagen-filter toepassen
-
Handleiding over de controle op indicatiestellingen in ouderenvoorzieningen
In deze handleiding leest u hoe de controle op indicatiestellingen in de ouderenvoorzieningen door de zorgkassencommissie verloopt.
-
Facturatie-instructies: Pseudonomenclatuurcodes en voorzieningen die mogen factureren
Een lijst met alle individuele voorzieningen die gevat zijn door het overnamedecreet en de pseudonomenclatuurcodes waarmee deze voorzieningen hun prestaties kunnen factureren aan de ziekenfondsen.
-
Formulieren eWZCFin
Hier vindt u een overzicht van de formulieren voor de ouderenvoorzieningen die u moet gebruiken voor het digitaal opname- en facturatieproces. Deze formulieren gebruikt u om de afhankelijkheid aan te tonen van een bewoner.
-
Brieven over financiering ouderenzorg
Op deze pagina vindt u een overzicht van de brieven die naar de ouderenvoorzieningen werden verstuurd in het kader van de financiering van residentiële ouderenzorg in de Vlaamse sociale bescherming.
-
Handleiding digitaal opname- en facturatieproces tussen ouderenvoorzieningen en zorgkassen
pdf bestandeWZCfin_handleiding_ouderenvoorzieningen_1.5 (1.07 MB) In deze handleiding wordt ingegaan op het digitaal opname- en facturatieproces tussen ouderenvoorzieningen en zorgkassen. Hierin worden enerzijds de procedures beschreven zoals bepaald in de regelgeving en anderzijds wordt er ingegaan op de manier van werken van de module eWZCfin. Meer info over de controles die door de module eWZCfin worden uitgevoerd vindt u hier. Handleiding eWZCfin versie 1.5 Op 4 april 2022 bezorgden we versie 1.5 aan de ouderenvoorzieningen. De volgende wijzigingen werden aangebracht ten opzichte va
-
Controles door de module eWZCfin
In dit document worden de controles opgenomen die door de module eWZCfin worden toegepast inzake VSB-verzekeringsstatus, opnameberichten, indicatiestellingen en facturatie. De ouderenvoorziening die een controlemelding krijgt, kan in dit document de betekenis ervan terugvinden en nagaan wat ze kan doen om het probleem op te lossen.
-
Lokaal preventiebeleid
Voor de realisatie van de Vlaamse gezondheidsdoelstelling “De Vlaming leeft gezonder in 2025” voorziet het strategisch plan in het versterken van het lokale beleid om overal te komen tot ‘gezonde gemeenten’, het meer inzetten op terreinwerk en in initiatieven om de sociale ongelijkheid in preventie te verminderen. Om de lokale besturen in hun gezondheidsbeleid te ondersteunen, heeft de Vlaamse Regering recent 3 nieuwe instrumenten gelanceerd. 1) Gezondheidsenquête in uw gemeente Lokale besturen hebben de mogelijkheid, hierin gesteund door de Logo’s en Sciensano (het vroegere WIV), om zelf e
-
Intergemeentelijke Preventie Registratie
Hierbij vindt u de pdf bestandHandleiding IGPR intergemeentelijke preventie registratie (636 kB).
-
Gemachtigde indicatiestellers
De Vlaamse Regering machtigt indicatiestellers om de ernst en de duur van het verminderd zelfvermogen vast te stellen.
-
Juridische basis
Decreet Vlaamse sociale bescherming Decreet houdende de Vlaamse sociale bescherming - 18 mei 2018 Met het decreet van 18 juni 2021 tot wijziging van regelgeving in het kader van de Vlaamse sociale bescherming worden de volgende sectoren vanaf januari 2022 gefaseerd geïntegreerd in de Vlaamse sociale bescherming: de psychiatrische verzorgingstehuizen, de initiatieven van beschut wonen, de revalidatieziekenhuizen, de revalidatieovereenkomsten, de multidisciplinaire begeleidingsequipes voor palliatieve verzorging en het multidisciplinaire overleg. Uitvoeringsbesluit Vlaamse regering Besluit v
-
Digitalisering
In het kader van een gefaseerde integratie van de verschillende sectoren in de Vlaamse sociale bescherming, is digitalisering van de betrokken sectoren een absolute voorwaarde. Ook al vraagt deze digitale evolutie een inspanning van de sectoren, zijn we ervan overtuigd dat de digitalisering heel wat voordelen met zich meebrengt: Aanvragen en goedkeuringen zullen digitaal gebeuren i.p.v.
-
Controle op indicatiestellingen (kappa-controle) in de ouderenvoorzieningen
De controle op indicatiestellingen (kappa-controle) in de ouderenvoorzieningen wordt vanaf 1 januari 2019 uitgevoerd door een zorgkassencommissie.
-
Tegemoetkoming voor de reiskosten in dagverzorgingscentra
Een dagverzorgingscentrum (DVC) moet vanaf 1 januari 2019 de tegemoetkoming voor de reiskosten in dagverzorgingscentra in mindering brengen op de factuur van de gebruiker.
-
Jaarverslagen Agentschap Vlaamse Sociale Bescherming
De jaarverslagen van het Agentschap Vlaamse Sociale Bescherming (vroeger het Vlaams Zorgfonds) bevatten heel wat cijfermateriaal over de werking van het Agentschap VSB en de zorgkassen.
-
Lopende dossiers zorgbudget voor zwaar zorgbehoevenden
Overzicht van lopende dossiers en draaitabellen in het kader van het zorgbudget voor zwaar zorgbehoevenden (vroeger de tegemoetkomingen van de Vlaamse zorgverzekering genoemd).
-
Aantal dossiers zorgbudget voor ouderen met een zorgnood
Lopende dossiers Via onderstaande link vindt u meer informatie over het aantal dossiers in het kader van het zorgbudget voor ouderen met een zorgnood (vroeger de tegemoetkoming voor hulp aan bejaarden genoemd): xlsx bestandAantal dossiers zorgbudget ouderen met een zorgnood - 2020 (24 kB) xlsx bestandAantal dossiers zorgbudget ouderen met een zorgnood - 2019 (23 kB) xlsx bestandAantal dossiers zorgbudget ouderen met een zorgnood - 2018 (24 kB) xlsx bestandAantal dossiers zorgbudget ouderen met een zorgnood - 2017 (18 kB) Lopende dossiers per provincie, gemeente, categorie van zelfredz
-
Aantal dossiers zorgbudget voor personen met een handicap
Overzicht van het aantal dossiers zorgbudget voor personen met een handicap (ook wel basisondersteuningsbudget genoemd).
-
Aantal dossiers zorgbudgetten Vlaamse sociale bescherming
Lopende dossiers De Vlaamse sociale bescherming biedt drie zorgbudgetten: het zorgbudget voor zwaar zorgbehoevenden, het zorgbudget voor ouderen met een zorgnood en het zorgbudget voor personen met een handicap. Via onderstaande link kunt u nagaan hoeveel personen recht hebben op één of meerdere van deze zorgbudgetten: xlsx bestandAantal dossiers zorgbudgetten VSB - 2020 (24 kB) xlsx bestandAantal dossiers zorgbudgetten VSB - 2019 (17 kB) xlsx bestandAantal dossiers zorgbudgetten VSB - 2018 (17 kB) xlsx bestandAantal dossiers zorgbudgetten VSB - 2017 (17 kB) Lopende dossiers per provi
-
Leden en ambtshalve aansluitingen
Overzicht van aantallen en profielen van de leden die aangesloten zijn bij een zorgkas.
-
Richtlijnen persoonlijke beschermingsmiddelen gebruiken
Welke beschermingsmaterialen moeten zorgpersoneel en niet-zorgpersoneel dragen om zich te beschermen tegen corona? Dit overzicht biedt antwoorden.