Contacteer ons
Zorg en Gezondheid
Lopende dossiers Via onderstaande link vindt u meer informatie over het aantal dossiers in het kader van het zorgbudget voor ouderen met een zorgnood (vroeger de tegemoetkoming voor hulp aan bejaarden genoemd): xlsx bestandAantal dossiers zorgbudget ouderen met een zorgnood - 2019 (23 kB) xlsx bestandAantal dossiers zorgbudget ouderen met een zorgnood - 2018 (24 kB) xlsx bestandAantal dossiers zorgbudget ouderen met een zorgnood - 2017 (18 kB) Lopende dossiers per provincie, gemeente, categorie van zelfredzaamheid Hoeveel personen met een zorgbudget voor ouderen met een zorgnood zijn
Overzicht van het aantal dossiers zorgbudget voor personen met een handicap (ook wel basisondersteuningsbudget genoemd).
Lopende dossiers De Vlaamse sociale bescherming biedt drie zorgbudgetten: het zorgbudget voor zwaar zorgbehoevenden, het zorgbudget voor ouderen met een zorgnood en het zorgbudget voor personen met een handicap. Via onderstaande link kunt u nagaan hoeveel personen recht hebben op één of meerdere van deze zorgbudgetten: xlsx bestandAantal dossiers zorgbudgetten VSB - 2019 (17 kB) xlsx bestandAantal dossiers zorgbudgetten VSB - 2018 (17 kB) xlsx bestandAantal dossiers zorgbudgetten VSB - 2017 (17 kB) Lopende dossiers per provincie, gemeente, combinatie van zorgbudgetten Hoeveel personen
Informatie over het aantal aanvragen voor het zorgbudget voor zwaar zorgbehoevenden die bij een zorgkas ingediend zijn.
Download de adressenlijst van de gemachtigde indicatiestellers.
Deze documenten helpen maatschappelijk werkers om een aanvraag voor een zorgbudget voor ouderen met een zorgnood te begeleiden
Besluit van de Vlaamse Regering tot het nemen van tijdelijke maatregelen om de verspreiding van COVID-19 tegen te gaan Dit besluit van 13 maart 2020 bepaalt de maatregelen die genomen moeten worden om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken. De maatregelen gelden voor lokale dienstencentra, woonzorgcentra, dagverzorgingscentra, diensten voor gezinszorg, psychiatrische verzorgingstehuizen, voorzieningen die erkend of vergund worden door het Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap en bepaalde revalidatievoorzieningen.
Op deze pagina vindt u een overzicht van de brieven die naar de ouderenvoorzieningen werden verstuurd in het kader van de financiering van residentiële ouderenzorg in de Vlaamse sociale bescherming.
Heb je een vraag over het zorgbudget voor ouderen met een zorgnood (vroeger de tegemoetkoming voor hulp aan bejaarden genoemd), dan kan je terecht bij je zorgkas. Je vindt de contactgegevens van de zorgkassen hieronder.
De controle op indicatiestellingen (kappa-controle) in de ouderenvoorzieningen wordt vanaf 1 januari 2019 uitgevoerd door een zorgkassencommissie.
In dit document worden de controles opgenomen die door de module eWZCfin worden toegepast inzake VSB-verzekeringsstatus, opnameberichten, indicatiestellingen en facturatie. De ouderenvoorziening die een controlemelding krijgt, kan in dit document de betekenis ervan terugvinden en nagaan wat ze kan doen om het probleem op te lossen.
Dit decreet regelt de organisatie van de Vlaamse sociale bescherming.
Een lijst met alle individuele voorzieningen die gevat zijn door het overnamedecreet en de pseudonomenclatuurcodes waarmee deze voorzieningen hun prestaties kunnen factureren aan de ziekenfondsen.
Ouderenvoorzieningen kunnen hun facturen voor prestaties met prestatiedatum tot en met 31/12/2018 na 1 januari 2019 nog aanbieden aan de verzekeringsinstellingen en dit voor een periode van twee jaar (d.w.z. in 2019 en 2020). Deze facturen zullen blijven verwerkt worden volgens de voormalige procedures.
Met dit formulier kunt u een erkenning of een verlenging van erkenning tot zorgkas aanvragen.
Met dit formulier deelt u mee dat bewoners die een tegemoetkoming voor residentiële zorg van de Vlaamse zorgverzekering krijgen, ontslagen zijn uit een woonzorgcentrum, rust- en verzorgingstehuis of psychiatrisch verzorgingstehuis.
Met dit formulier meldt een zorgkas de gegevens van zijn decentrale niveaus aan het Vlaams Zorgfonds met het oog op inspectie.
Hier vindt u een overzicht van de formulieren voor de ouderenvoorzieningen die u moet gebruiken voor het digitaal opname- en facturatieproces. Deze formulieren gebruikt u om de afhankelijkheid aan te tonen van een bewoner.
De Vlaamse Regering machtigt indicatiestellers om de ernst en de duur van het verminderd zelfvermogen vast te stellen.
We hebben beslist om het digitaal opname- en facturatieproces gespreid uit te rollen in 2 fases. Tijdens die fases geldt een voorschotregeling.