Contacteer ons
Zorg en Gezondheid
Een zorgvoorziening moet elk voorval van grensoverschrijdend gedrag ten aanzien van een gebruiker binnen de context van zorgverlening melden aan Zorg en Gezondheid.
Een ouderenzorgvoorziening mag de prijs voor nieuwe kamers of nieuwe dienstverlening zelf bepalen: voor een (deel van een) nieuwe voorziening, nieuwe supplementen of nieuwe producten onder een bestaand erkenningsnummer.
De prijs van kamer/supplement/dienst kan u alleen verhogen na goedkeuring van de minister (uitzondering: de jaarlijkse indexering). Dat moet u aanvragen en verantwoorden. Na goedkeuring moet u nog melden welke prijs u zal toepassen.
Om het indexpercentage te bepalen, moet de voorziening de startdatum opgeven van de huidige, nog-niet aangepaste prijs. De voorziening mag voor die datum teruggaan in de tijd, maar met een aantal beperkingen.
Een ouderenzorgvoorziening moet een kwaliteitshandboek opstellen. Uit dat handboek moet blijken hoe de voorziening zal voldoen aan de sectorale minimale kwaliteitseisen die voor de voorziening geformuleerd zijn als bijlage van het kwaliteitsdecreet.
Ouderenvoorzieningen kunnen hun facturen voor prestaties met prestatiedatum tot en met 31/12/2018 na 1 januari 2019 nog aanbieden aan de verzekeringsinstellingen en dit voor een periode van twee jaar (d.w.z. in 2019 en 2020). Deze facturen zullen blijven verwerkt worden volgens de voormalige procedures.
Personeelsleden van verzorgingsinstellingen en -diensten die een erkende opleiding volgen kunnen een functiecomplement ontvangen.
Om zicht te houden op de uitbraak van COVID-19 en om advies te kunnen verlenen over uitbraakbeheersing, vragen wij de residentiële ouderenzorgvoorzieningen om ons dagelijks via het e-loket een aantal gegevens te bezorgen.