Contacteer ons
Zorg en Gezondheid
Het besluit geeft een overzicht van alle activiteiten die door het verzorgend personeel van de diensten voor gezinszorg en aanvullende thuiszorg kunnen uitgevoerd worden, evenals door alle andere personen die beroepshalve taken van zorg- en bijstandsverlening verrichten in het natuurlijke thuismilieu van de gebruiker.
Zorg en Gezondheid kan een erkenning ook schorsen of intrekken, wanneer de dienst of voorziening zijn erkenningsvoorwaarden niet naleeft. In dat geval zullen wij u daarvan op de hoogte brengen
Een erkende dienst voor gezinszorg en aanvullende thuiszorg, logistieke hulp, oppashulp of gastopvang kan bij Zorg en Gezondheid aangetekend of tegen ontvangstbewijs een aanvraag indienen om bepaalde gegevens van zijn erkenning te wijzigen.
Alleen wie geregistreerd is bij Zorg en Gezondheid mag beroepshalve de taken van zorg- en bijstandsverlening verstrekken in het natuurlijke thuismilieu van de gebruiker.
Dit besluit regelt de oprichting van de commissie niet-dringend liggend ziekenvervoer.
Alleen wie geregistreerd is bij Zorg en Gezondheid, mag in het Vlaamse Gewest beroepshalve taken van zorg- en bijstandsverlening verstrekken in het natuurlijke thuismilieu van de gebruiker. Om u te registreren, moet u dit formulier gebruiken.
De minister van Welzijn kan jaarlijks een budget uittrekken voor de subsidiëring van projecten in de thuiszorg. Een project is een initiatief dat een tijdelijk, vernieuwend en experimenteel karakter heeft. Afgezien van eventuele collectieve oproepen, kan u ook spontaan en individueel een aanvraag indienen als u meent een bijzonder en vernieuwend en vernieuwend project in de thuiszorg uitgewerkt te hebben. U kan dit doen met dit formulier.
Vind hier de voorwaarden voor het verstrekken van zorg- en bijstandsverlening in het natuurlijke thuismilieu van een gebruiker.
Met dit decreet wil de Vlaamse overheid de nodige rechtszekerheid bieden aan medewerkers van welzijnsvoorzieningen die erkend zijn door of onder toezicht staan van de Vlaamse overheid, en die activiteiten van zorg- en bijstandsverlening verrichten. Het gaat om beroepsgroepen die bij het uitvoeren van hun taken in conflict kunnen komen met de federale regelgeving in verband met de gezondheidszorgberoepen, bijvoorbeeld de verzorgenden van de diensten voor gezinszorg en aanvullende thuiszorg.
Dit decreet regelt de organisatie van de Vlaamse sociale bescherming.
Dit besluit bepaalt de procedures voor gezondheidsvoorzieningen.
In dit uivoeringsbesluit van het woonzorgdecreet vindt u onder meer de procedure die gevolgd moet worden om een erkenning voor een ouderen- of thuiszorgvoorziening aan te vragen (met een overzicht van de gegevens die daarvoor bezorgd moeten worden aan Zorg en Gezondheid). Het besluit bevat ook bepalingen over het wijzigen, schorsen en intrekken van een erkenning, het sluiten van de gebouwen van een voorziening en het verminderen of terugvorderen van subsidies.
Wie gebruik maakt van thuiszorg, betaalt een bijdrage per uur. Afhankelijk van het soort hulp, is de berekening van die uurprijs anders
In dit uitvoeringsbesluit van het woonzorgdecreet worden per soort van voorziening in een aparte bijlage de specifieke erkenningsvoorwaarden opgesomd. Verder vindt u in dat besluit ook de subsidiebedragen voor de verschillende voorzieningen terug, en de voorwaarden waaraan een voorziening moet voldoen om recht te hebben op die subsidies
In dit decreet worden bestaande en nieuwe vormen in de thuiszorg, de thuiszorgondersteunende en -aanvullende zorg en de residentiële ouderenzorg gecombineerd.
pdf bestandHandleiding Berichten- en Contactenmodule e-loket (3.24 MB) Met de Berichten- en Contactenmodule van het e-loket kunnen zorgvoorzieningen zelf hun contacten beheren en snel en efficiënt communiceren met Zorg en Gezondheid vanuit het e-loket.
In dit decreet worden bestaande en nieuwe vormen in de thuiszorg, de thuiszorgondersteunende en -aanvullende zorg en de residentiële ouderenzorg gecombineerd.
Overzicht van het aanbod thuiszorg voor het Vlaamse Gewest en het Brusselse Hoofdstedelijke Gewest in 2019
Raadpleeg de instructies om je als (externe) gastgebruiker via multi-factor authenticatie aan te melden op de SharePoint-omgeving van Zorg en Gezondheid wanneer je daartoe gemachtigd bent.