Managementondersteuning voor woonzorgcentra

Woonzorgcentra die in een precaire situatie zitten wegens een uitbraak van COVID-19 kunnen een subsidie krijgen om een crisismanager aan te stellen die de voorziening bijstaat bij het beheer. Zorg en Gezondheid evalueert welke woonzorgcentra daarvoor in aanmerking komen.

Criteria voor het aanstellen van een crisismanager

Zorg en Gezondheid evalueert op basis van deze criteria welke woonzorgcentra in aanmerking komen voor een subsidie voor de aanstelling van een crisismanager:

  1. meerdere bewoners in de voorziening zijn (vermoedelijk) besmet met COVID-19;
  2. de voorziening kent een grote personeelsuitval ten gevolge van de uitbraak van COVID-19;
  3. de lokale directie dreigt de controle over de operationele werking te verliezen of is deze al verloren en krijgt zelf geen toegang tot bijkomende managementondersteuning;

Op basis van informatie uit meldingen van uitbraken, contacten met de woonzorgcentra en de registraties van COVID-19-gegevens in het e-loket, zal Zorg en Gezondheid een crisismanger voorstellen aan de woonzorgcentra waar dit het meest nodig is.

Aanstelling crisismanager

Zorgen Gezondheid verwittigt het woonzorgcentrum dat ze kunnen overgaan tot de aanstelling van een crisismanager. Het woonzorgcentrum stelt zelf de crisismanager aan.

De crisismanager wordt max. 10 dagen aangesteld. Deze periode is 1 maal verlengbaar.

Het woonzorgcentrum kan hiervoor rekenen op een subsidie van 1.000 euro/dag. De subsidie wordt uitbetaald na het voorleggen van facturen.

Zorg en Gezondheid verwittigt via provinciale noodplanning de lokale noodplanningsambtenaar en burgemeester. Het woonzorgcentrum en de crisismanager zijn verplicht te overleggen met de lokale noodplanning.