Lancering informatiesite sexting.be

  • 10 oktober 2017

Jongeren gebruiken sociale media om seks en relaties te verkennen. Soms loopt het fout met sexy berichtjes of foto's. Voor een duidelijke aanpak van 'sexting' (het delen van seksueel getinte foto’s en filmpjes) werkten Child Focus, Jong & Van Zin, Mediawijs, Mediaraven en Sensoa de informatiesite www.sexting.be uit. Die website wil jongeren en hun omgeving informeren en sensibiliseren over de risico's van sexting.

Jongeren beleven relaties en seksualiteit steeds vaker ook online. Er wordt online geflirt en gedate, foto’s en filmpjes worden gedeeld, informatie over seks wordt online opgezocht of er wordt online hulp gevraagd. Voor opgroeiende kinderen en voor jongeren zijn sociale media steeds meer deel van hun sociale leven. Ook in de ontwikkeling van hun relationele en seksuele leven komen die sociale media op de voorgrond. Jongeren maken geen onderscheid meer tussen het ‘echte’ leven en hun leven online. Online is een deel van hun leven.

Met sexting.be slaan Child Focus, Jong & Van Zin, Sensoa, Mediawijs en Mediaraven de handen in elkaar om hun aanbod voor Vlaamse jongeren en hun begeleiders beter op elkaar af te stemmen. Ze maakten hun aanbod overzichtelijk op Sexting.be en maakten in onderling overleg lesmateriaal, een pakket om een beleid uit te werken op school en een chatbot voor jongeren. Toneelgezelschap O’Kontreir maakte samen met Child Focus een schoolvoorstelling over sexting. Een mooi voorbeeld van samenwerking dus: verschillende uitgangspunten worden hier belicht om het thema sexting bespreekbaar te maken.

Meer info vind je op www.sexting.be.