Het e-loket voor zorgberoepen

Het e-loket is het elektronische loket van Zorg en Gezondheid. Inloggen doet u met de elektronische identiteitskaart of een federaal token.

Voor de erkenning van de gezondheidszorgberoepen, is er een apart e-loket. In het e-loket voor zorgberoepen kan u de erkenning of registratie aanvragen voor een van deze gezondheidszorgberoepen:

  • Bijzondere beroepstitels- en bekwaamheden van kinesitherapeuten
  • Bijzondere beroepstitels- en bekwaamheden van verpleegkundigen
  • Paramedische beroepen
  • Zorgkundigen

Voor huisartsen en andere geneesheer-specialisten, algemene tandartsen en tandarts-specialisten en ziekenhuisapothekers is het e-loket niet meer beschikbaar. Zij doen hun aanvraag per post.

Checklist: wat hebt u nodig voor u naar het e-loket voor zorgberoepen gaat?

  1. Uw e-id met pincode en een kaartlezer
  2. Een e-mailadres: bij uw aanvraag in het e-loket zullen we u om een e-mailadres vragen. Dat is een verplicht veld. We gebruiken dat e-mailadres om:
    • U een ontvangstbevestiging te sturen van uw aanvraag
    • U om bijkomende informatie of documenten te vragen als nodig.
    • U het advies van de erkenningscommissie te bezorgen als zij uw aanvraag onderzocht hebben.
  3. De documenten die u moet opladen in PDF, PNG  of JPG-formaat. Bij elke type aanvraag moet u bepaalde documenten opladen. Die moet u inscannen in PDF-of JPG-formaat. Ze mogen max. 4 MB groot zijn. Kijk dus eerst op onze website na welke documenten u nodig heeft en scan ze in voor u naar het e-loket gaat. Opgelet: gebruik geen leestekens of accenten bij het opslaan van documenten!
  4. Een document vergeten? Merkt u in het e-loket dat u een document vergeten bent? U kan uw aanvraag afsluiten en later hervatten. U kan 1 aanvraag bewaren zonder door te sturen, gedurende 30 dagen. Kies bij uw volgende bezoek aan het e-loket voor “De bewaarde aanvraag hervatten”.

De elektronische identiteitskaart

  • Inloggen in het e-loket voor gezondheidszorgberoepen, doet u met uw elektronische identiteitskaart.
  • Wat heb je nodig?
  • Uw elektronische identiteitskaart: iedereen met de Belgische nationaliteit heeft die. Andere nationaliteit? Volg dan een andere procedure.
  • De pincode van je identiteitskaart: die hebt u gekregen toen u uw e-id kreeg op uw gemeente. Vergeten? Vraag een nieuwe pincode aan bij gemeente, of online bij de federale overheidsdienst Binnenlandse Zaken.
  • Een kaartlezer: in sommige laptops en toetsenborden zit die ingebouwd. Zo niet, dan kunt u die aansluiten via een USB-poort. Geen kaartlezer? U kan die in de meeste computerwinkels aanschaffen.
  • Software om uw kaart te lezen: de zogenaamde eID-software, die moet u hier downloaden en installeren.

Naar de officiële website over het e-id.

Inloggen op het e-loket voor zorgberoepen

  1. Sluit uw kaartlezer aan op uw pc en steek uw e-id in de kaartlezer.
  2. Open het e-loket via deze link
  3. Kies de optie “Ga verder met e-Id via eHealth (u kan ook de optie “Ga verder met elektronische identiteitskaart” nemen, dat is hetzelfde).
    • Gebeurt er niets? Steekt uw elektronische identiteitskaart wel in de kaartlezer? Steek uw e-id in de kaartlezer, sluit uw internetscherm en probeer opnieuw.
  4. U komt op de pagina van CSAM, de toegangspoort tot de onlinediensten van de overheid. Klik op Verdergaan en bevestig het certificaat met uw naam.
  5. Geef de pincode in van uw e-ID.
  6. Kies in het scherm “ik wil me aanmelden als:” voor “Burger”.
  7. U krijgt nu het startscherm van het e-loket te zien.

Het e-loket is niet toegankelijk met Internet Explorer 6, 7 en 8 en onder Windows XP.

Hulp nodig?

Bel 1700, het nummer van de Vlaamse overheid, elke werkdag van 9 tot 19 uur of stuur een e-mail.

Hou uw rijksregisternummer bij de hand.

Het e-loket is niet toegankelijk met Internet Explorer 6, 7 en 8 en onder Windows XP.