Een klacht melden

Een klacht over een erkende zorgvoorziening of partnerorganisatie van Zorg en Gezondheid

Heeft u een klacht over een voorziening of organisatie die Zorg en Gezondheid erkent of subsidieert?

  • Dien uw klacht altijd eerst bij de voorziening of organisatie zelf in. Sommige voorzieningen, bijvoorbeeld ziekenhuizen, hebben een eigen ombudsdienst. Een ombudsdienst is gebonden door het beroepsgeheim en moet de neutraliteit en onafhankelijkheid waarborgen bij de behandeling van uw klacht.
  • Vindt u geen ombudsdienst, dien dan uw klacht in via het algemene contactadres van de organisatie of voorziening.
  • Een klacht over de ombudsdienst zelf (bijvoorbeeld als u geen reactie krijgt van de ombudsdienst) kan u wel rechtstreeks bij ons indienen.
  • Wil u liever niet rechtstreeks bij de voorziening of organisatie uw klacht indienen, stuur dan uw klacht naar de klachtenmanagers van Zorg en Gezondheid. Wij onderzoeken uw klacht. Is er een vermoeden dat de erkenningsnormen overschreden zijn? Dan kunnen wij afhankelijk van de klacht Zorginspectie inschakelen.
  • Opgelet: wij zijn niet bevoegd voor de medische behandeling die u krijgt van een zorgverlener, bijvoorbeeld een arts. Dien uw klacht in bij de ombudsdienst van de zorgvoorziening. Ingeval een bemiddeling geen oplossing biedt, dan zal de ombudsman u verder inlichten over verdere klachtmogelijkheden.

Een klacht over Zorg en Gezondheid 

Een klacht over Zorg en Gezondheid? Over onze werking en dienstverlening, medewerkers of de informatie die we aanbieden? Signaleer uw klacht aan de klachtenmanager. Die zal uw klacht onderzoeken en proberen om u binnen de 45 dagen een antwoord te geven.

Thema Klachtenmanager Onderwerp
preventie Pieter Vandenbulcke
pieter.vandenbulcke@zorg-en-gezondheid.be
bv. over een preventiecampagne van de Vlaamse overheid, de bevolkingsonderzoeken, gesubsidieerde organisaties die werken rond preventie
ouderenzorg Veerle Van Der Linden
veerle.vanderlinden@zorg-en-gezondheid.be
bv. over de dienstverlening in uw dagverzorgingscentra, woonzorgcentrum of centrum voor kortverblijf (zie ook de Woonzorglijn)
eerstelijn en thuiszorg Erna Scheers
erna.scheers@zorg-en-gezondheid.be
bv. over de dienstverlening van uw dienst voor gezinszorg, schoonmaakhulp of thuisverpleging, over de ondersteuning voor huisartsen of de werking van uw huisartsenkring
gezondheidszorgberoepen Danny Vandewalle
danny.vandewalle@zorg-en-gezondheid.be
bv. over de behandeling van uw erkennings- of registratieaanvraag, de behandeling van uw stageplan of stageverslag
ziekenhuizen en geestelijke gezondheidszorg Christine Van Der Heyden
christine.vanderheyden@zorg-en-gezondheid.be
bv. over de structurele werking van een ziekenhuis (een klacht over de erkenningsnormen). Wij zijn niet bevoegd voor klachten over de medische behandeling die u krijgt.
Dien uw klacht altijd eerst in bij de ombudsdienst van het ziekenhuis.
infectieziekten en vaccinaties Dirk Wildemeersch
Dirk.Wildemeersch@zorg-en-gezondheid.be
bv. over het optreden bij een lokale uitbraak van een besmettelijke ziekte, over een vaccin dat aan uw kind wordt gegeven door het CLB of Kind en Gezin
milieu en gezondheid Koen Schoeters
koen.schoeters@zorg-en-gezondheid.be
bv. over vervuilers in uw omgeving, schadelijke stoffen, straling
Vlaamse zorgverzekering Ilona Nijs
ilona.nijs@zorg-en-gezondheid.be
bv. over de bijdrage die u moet betalen, de tegemoetkoming die u al dan niet krijgt, de boete die u moet betalen
Vlaamse Zorgkas Fatima Zohra Amziab
fatima-zohra.amziab@zorg-en-gezondheid.be  
bv. over uw aansluiting bij de Vlaamse Zorgkas of de dienstverlening van de Vlaamse Zorgkas
cijfers en sterftecertificaten Anne Kongs
anne.kongs@zorg-en-gezondheid.be
 
andere klachten info@zorg-en-gezondheid.be  

 

Bent u niet tevreden met hoe de klachtenmanager uw klacht behandelt, dan kunt u ook terecht bij de Vlaamse Ombudsdienst.

Meldpunten voor klachten

Voor sommige klachten of voorzieningen bestaan aparte meldpunten:

  • Vragen en klachten over woonzorgcentra, serviceflats, dagverzorgingscentra en centra voor kortverblijf: de Woonzorglijn
  • Vragen en klachten over Nederlandsonkundigheid in Brusselse ziekenhuizen of spoeddiensten: Meldpunt Taalklachten.
Zorg en Gezondheid
02 553 35 00
02 553 35 84